Sunday, April 5, 2009

Jemput2 Bawang Bilis cicah Sambal Kicap...

ngeh... ngeh... ntah kenape sejak dua menjak ni maleh bebeno aku rase nak berblog... banyak rase entry2 basi yg nak di blog kan.. antaranya jemput2 bawang bilis yg aku buat masa bersarapan kami 3 beranak satu ketika hari tu... huhu... aku biasak la kalo makan jejemput tu mesti ada pencicah... tak lain tak bukan mestilah... sambal kicap!... kebanggaan org johor sejak dari dolu... uhuhu... kalau buleh semua yg bergoreng mesti nak cicah dgn sambal kicap... tempe goreng, tahu goreng, keledek goreng, ubi goreng, keladi goreng dsb.... hubby aku masa memula kawin dulu, agak pelik jugak la dia.. sbb biasa dia makan jemput2 cicah dgn cili sos ajer... kali ini aku paksa dia test makan jemput2 tu dgn sambal kicap.....

hubby aku; "eh sedap jugak eh?"....
aku jawab; "iskhhh.... memang laaa... belum cuba belum tahu!"... hehehe

nak resepi ke?... alah jemput2 tu tak payah la kot... aku ni bukannya pandai sukat2, main ikut dan ajer.... tp aku bagik resipi sambal kicap lah yek...

ni resipi utk makan jemput2 je tau.. sbb dia agak manis... kalo yg utk makan dgn sup ke soto ke dia kena pedas baru best!....

bahan2:
1. 7 bijik cili api
2. 2 ulas bawan putih
3. 1/4 cawan air panas
4. 2 sdb gula (dibancuh dgn air panas td)
5. kicap agak dlm 3/4 cawan (aku biasa pakai kicap kipas udang - manis..)
6. air asam (agak sebesar ibu jari)

cara2 :- masukkan semua bahan 1 dan 2 ke dalam lesung, tumbuk sederhana lumat, kemudian masukkan ke dlm bekas dan campurkan kesemua bahan 3 hingga 6.. (bahan 3, 4 & 6 tu camuprkan sedikit demi sedikit sehingga korang ada rasa manis, masin n masam yg di rasekan ok) kacau hingga sema rasa td tu sebati dan sedia utk dihidang bersama jemput2 tadi... huhu.... cuba la... mmg sedap!..

No comments: