Thursday, April 9, 2009

Yellow Cupcakes wt Buttercream deco..

sebenonya aku buat cuppies ni dua minggu sudah... kena bawak pot luck gi melepak kat umah mber aku di desa coalfields kat sg buluh tgok baby baru dia... pastu lagi pulak kakak aku mintak buatkan 15 bijik cuppies utk dibawa jamuan masa mtg rukun tetangga bloknya... aku pon buat la sekali jalan...


kebetulan pulak besday anak kawan aku yg jugak sekolah sama dgn arissa di Alim kids.. teringat tu aku pon buatkan cuppies utk besday boy... Selama Ulangtahun yg ke-3 untuk Muhammad Adlin.... semoga menjadi anak yg baik dan cemerlang ya....

resepi yellow cuppies ni aku dapat masa belajar dengan K.Min dulu...

bahan2:
  • 3 cawan tepung (ayak dulu ok)
  • 2 1/2 sdt baking powder
  • 1/2 sdt garam
  • 1 3/4 cawan gula (biasa aku kurangkan gula ni)
  • 2/3 cawan butter/marjerin
  • 2 biji telur
  • 2 sdt esen vanilla
  • 1 1/4 cawan susu segar
cara2:
  1. Panaskan oven pada suhu 150C
  2. Ayak tepung, baking powder dan garam dan ketepikan.
  3. Pukul butter/marjerin dan gula hingga kembang.
  4. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla dan pukul lagi hingga adunan sebati.
  5. Kemudian masukkan pula tepung yang sudah diayak dan susu segar secara selang seli dan pastikan diakhiri dgn memasukkan tepung dan kacau selama seminit sehingga semuanya sebati.
  6. Tuangkan ke dalam adunan, separuh dari cawan2 cake.
  7. Bakar sehingga 20-25 min atau sehingga adunan tidak melekat pd tester.
  8. Sejukkan sebelum dihias.
Buttercream (ni aku c n p dr k.jun... dr chef norzailina katanya... sedap, tak berapa manis..)

bahan2:
  • 125gm mentega (jgn guna mentega tulen)
  • 250gm krimwell
  • 100gm susu pekat
  • 100gm gula aising (ayak ya...)
  • 1/2 sdt esen vanilla
cara2:
  1. Pukul semua bahan dgn whisk.
  2. Pastikan berhenti sekali sekala dan kacau dengan spatula supaya semuanya sebati.
  3. Pukul hingga kembang, pucat dan gebu.
  4. Bahagikan mengikut warna yang dikehendaki.
  5. Isikan dalam beg aising dgn nozzle dan design mengikut kesukaan.. huhuhu...

No comments: