Tuesday, June 30, 2009

Baked Macaroni (lasagna versi aku) lagi...

baru keluar oven, tak payah letak cheese bagai, aku dah makan sket sebelum disnapkan....

lebih kurang 15 minit kemudian...

setelah 30 minit ... hanya tinggal suku...

Baru dua minggu sudah aku buat lasagna ni, ni aku dah teringin lagi... sbb semua bahan ada, aku pon sambil siapkan makan malam hubby, sesambil buat lasagna ni utk aku nyer makan malam... hubby aku dia agak tak berapa suka makanan2 yg cenggini... jenis yg kena pekena nasik jugak... tak payah letak cheese2 mosarella ke, aku rase dah sgt la sedapnyerr... sekejap jer leh abiss... td pon ingat nak buat lagi, tapi x jadik sbb hubby dah beli mee rebus pulak... pon sodap!!... resepi aku tengok kat blog semah dulu, pastu aku tokok tambah mengikut suka aku jer... huhuhu... jap aku bagi resepi kat bawah ni...
Bahan2 ;
A. Potato Puree
  • 2 bijik kentang, dikukus/rebus dan dilenyek
  • 1/2 cawan makaroni direbus dan ditoskan
  • 1/3 cawan susu segar
  • 2 sudu teh butter
  • 2 bijik kuning telur
B. Filling (cam buat Bolognese sos tu..)
  • 3/4 cawan daging hancur
  • 1/2 labu bawang besar
  • 1-2 biji bawang putih
  • 3 sudu teh tomato puri (tp aku guna sos spagetti tu..)
  • butter utk menggoreng
  • garam dan gula secukup rase
  • keju mosarella
Cara2 ;
  1. Campurkan kesemua bahan A
  2. Panaskan kuali dan masakkan kesemua bahan B
  3. Griskan 6" loyang dgn butter
  4. Masukkan 1/2 bahagian A ke dlm loyang
  5. Lapiskan dengan bahan B
  6. Lapisan akhir diakhiri baki bahagian A tadi
  7. Taburkan keju mozarelle
  8. Bakar pada suhu 170 deg. selama 15-20 minit

No comments: