Thursday, December 25, 2008

ubi kayu goreng + kopi o

teringat ubi kayu yang dibeli pada pasar tani minggu sudah, aku terpanggil untuk menggorengnya hari ini untuk hidangan bersarapan kami... duduk berdua bersama hubby (arissa masih tido lagi...) bersarapan ubi kayu goreng sambil menghirup air kopi o panas.... ARGHHHH... terase betul kesedapan kombinasi kedua2 hidangan itu, terasa macam kat suasana kampung pulak.. mula lah kami borak2 zaman2 kecik dulu keunikan dan kepelbagaian makanan yang boleh dibuat dari ubi kayu nih..... kalau lah diiringi dgn ujan yg renyai2 kan, perghhh... mmg lagi best!!....

antara yang boleh dihasilkan oleh ubi kayu atau nama sainsnya Tapioca;

1. daun - most likely pucuk dia la kan... boleh dimasak gulai, gulai lemak ubi kayu nak sedap lagi kan letak tempoyak... wallaweh... mmg terangkat la, nak lagi kaw letak juga petai n terung pipit... arghhh menggiurkan.. selain gulai lemak, boleh juga dibuat urap (jawa kata) atau kerabu... dan juga boleh direbus dimakan begitu sahaja dgn cecah sambal tumis ke bersama nasik putih.... duhhh... terliur pulak aku.... juga teringat masa kecik2 dulu, daun ubi kayu ni kami main pondok2 buat masak dan lagi batang daun yg kaler merah tuh kami buat rantai leher ke gelang ke... uihhh nostalgia betul!....

2. ubi kayu itu sendiri - sangat banyak yang boleh dihasilkan antaranya;
- lepat ubi... ni paling aku suka... kegemaran aku sememangnya, mak aku dulu selalu buatkan utk aku, lipat dalam daun pisang... adoi la... sedap ya amat!...
- bingka ubi... lebih kurang je resepi dan cara nak buat dia dgn lepat tuh, cuma bingka ni di bakar dalam adunan/acuan.. pon kesukaan aku, kalo gi pasar malam ke pasar mana2 lah, ada bingka ubi, confirm aku beli...
- kerepak ubi.. haaa.. antara pilihan kudapan di musim raya kan... boleh samada dijadikan kerepek ubi masin dan juga kerepek ubi pedas... arghhhh... yg ni pon feveret jugak!...
- ubi rebus, goreng. bakar dan yg sewaktu dengannya... di makan dengan gula ke, cecah sambal tumis ke dgn ikan masin ke... nak lagi makan masa petang2 diiringi dgn ujan renyai2 dgn kopi o pekat.... perghhh... tu yg bila mak/pak mentua lalu belakang tak nampak tuh... ye la dah lalu belakang mmg la x nampak kan... heheheh....
- ubi getok (ni kalo org jawa kata la...) ala ubi rebus yg diketuk pastu dicampur dgn gula dan kelapa parut, diuli bersama pastu digoreng... selalau kalau gerai jual pisang goreng mesti ada jual ubi goreng ni skali... tapi aku lebih suka kalo x goreng, masuk mulut terus telan.... ni pon aku suka jugak...
- kek ubi kayu.. baru tadi aku terjumpa web resipi yang buat kek ubi kayu... duhhh.. cam nampak sedap la pulak kan!... harus ku cuba.... nampaknya sedap betul....
- pinggan ubi kayu... ni yang terbaru kuar paper baru2 nih, pinggan dari ubi kayu... waaaahhhh... bagus betul penemuan tuh... sambil kenyang sambil menjaga alam sekitar.... lepas makan makanan dlm pinggan tuh, makan pulak pinggan yg diletak makanan tuh... tapi aku belum cuba lagi la...

3. batang pokok ubi kayu yg ni aku tak terrer la pulak, tapi yg aku tau... boleh ditanam semula, cucuk aje, konfirm idup nyer.... aku pon suka tanam pokok ubi ni... senang...

Sungguh besar kebesaran Tuhan... bak kata berguna la semua tanaman yg bernama ubi kayu nih... dari semua elemen buleh digunakan... dan aku nak dikatakan semua yang berasaskan ubi kayu menjadi feberet aku.... ye le.. aku dibesarkan dgn makanan2 kampong kan... itulah tekak org kampong.....

2 comments:

Anonymous said...

ada lagi satu laaa jid.. ko lupa..

Pucuk ubi kayu.. siap dengan batang dia sikit.. kalau buat melibat orang.. hehehe.. terkedu monyet dibuatnya..

*aku cakap sebab aku dah penah rasa sebab balik lambat masa maghrib.. hahahah

Nadzir

jidood said...

nadzir; betullah beb.. lupa lak aku!.. ni mesti kes nostalgia x hengat!... tu yg dok ingat sampai la ni eh?...

* ke mana pulak ko maghrib2 tuh?.. kot ke masjid ke... musykil sekejap...