Friday, December 12, 2014

apam susu kukus

macam jadi satu musim plak apam susu kukus ni
tengok geng buat aku pun terpanggil utk mencuba
bahan yang mudah dan kaedah yang senang
dengan penuh gigih dan penuh kasih sayang aku membuat kek ini....

resepi byk boleh didapati dilaman2 blog dimana2... boleh guna kaedah kisar (blend) ataupun pukul/putar.... dan adunan juga aku ejas sket tak mau manis sgt...

bahan2 :-
4 biji telur
1 cawan gula halus (aku kurangkan jadi stgah cawan)
1 sudu teh esen vanilla (aku lebihkan sket..)
1 sudu besar ovellete
4 sudu besar susu pekat manis (ni plak aku lebihkan 1 sudu..)
2 cawan tepung gandum (diayak)
pewarna yang di sukai

cara2 :-
panaskan kukus
putar/kisarkan semua telur, gula halus, ovellete dan esen vanilla.. dan putar sehingga gebu...
kemudian masukkan susu pekat manis dan putar/blend hingga sekata
masukkan tepung yang di ayak tadi
kaup balik adunan rata
bahagikan adunan mengikut warna kesukaan dan gaul rata
sapukan mentega pada loyang atau letak kertas myk
tuangkan adunan berselang seli warna hingga habis
kukus selama 40 minit
* tutup kukus balut dengan kain supaya wap air tidak jatuh atas apam (ya... sangat setuju!)
angkat apam setelah masak, keluarkan dari loyang dan potong bila ianya telah sejuk (ni biasanya x sempat tumggu sejuk, anak aku dah sibuk suh potong... layannkann...)

antara hasil kek apam guna kaedah blender...
ada yg gebu, ada yg bantat dan ada juga yg tidak diambil gambo nya...
tapi kami balun jerrr... haha..
dan kaler2 utk apam adalah ditentukan oleh anak2 ku yg mmg menggunakn kuasa veto mereka...

 apam susu warna ombre...


apam susu warna2 pelangi...


apam susu warna2 favourite mereka..

selain megguna kaedah blender kesemua bahan2, kaedah memukul juga boleh digunapakai... sebelum ini asik diblender, jadi semalam cuba plak kaedah memukul guna pemukul elektrik.... ternyata telur dan gula naik kembang, cantik dan lebiih gebu... 
 
ini cubaan pertama kaedah memukul, tapi aku terlebih balik kaup tepung dan hasil yg kurang gebu dan tekstur jadi padat sedikit.... tapi masih ringan dan ada lubang2 udara tu.... dan rasa masih sedap!!.... 

pada hari yg sama juga aku cuba kali kedua guna kaedah yg sama... cuma tepung dikurangkan sedikit dan balik kaup yang lebih kurang.... hasilnya... yesssss... cantik, gebu, tesktur yang lebih ringan/sponge!... rasa masih menten sedap!!.... i is senyum lebar.... heeeee 

(ini masa kek apam pertama di buat... )

terpancar keriangan diwajah2 anak3ku tatkala memakan apam susu tersebut .... mereka ini juga hubby ku mmg suka kuih apam!!.... tak kira la apa rupa apam tu, naik gebu ke, bantat ke apa ke.. derang tibai jer cakap sedap... hahaaa.... sayang sgt kamu la anak3 mami....

terima kasih Allah atas rezeki Mu ini...

2 comments:

Harry smith said...

Nice to see your new and beautiful post in which you discuss really well about 3 Lil Angels. I appreciate your website design. Purchase now our Grass Mats at discount rate from our website http://groundreinforcementmeshuk.co.uk/grass-mats.html

Wheelchair India said...

Hey, very nice site. I came across this on Google, and I am stoked that I did. I will definitely be coming back here more often. Wish I could add to the conversation and bring a bit more to the table, but am just taking in as much info as I can at the moment. Thanks for sharing.
Folding Toilet Seat

Keep Posting:)