Friday, October 21, 2011

Nyambel Goreng

org jawa kata nyambel goreng = membuat sambal goreng
sambal goreng ini adalah sejenis makanan jawa
aku dan hubby adalah keturunan jawa oke...
ini adalah versi sambal goreng ikut resepi mak mertua aku..
mak aku punye resepi lain sket...

dapat resepi ni masa masak2 raya la aritu... sedap!!
so, lately ni kerap sangat aku buat sambal goreng ni
hubby suka, anak2 pon suka.. especially si kecit tu..

 bahan sambal goreng yg tlh siap digoreng layu... 
mengikut putaran jam; 
tahu
kacang panjang
kentang
udang (x digoreng)
tempe
petai n lada merah
bawang goreng (yg kat tengah tu)...
boleh tambah bahan lain mcm soo hoon ke, kacang tolol ke, tahu kering ke...

 perencah :
jintan manis
 jintan putih 
ketumbar 
belacan 
santan
terlebih dahulu jintan2 dan ketumbar ditumbuk..
kendian masukkan dlm kuali, disangai bersama belacan..
 bila dah naik bau, masukkan santan dan kacau..
 dah agak pekat sket, masukkan udang.. 
kacau lagi sehingga santan menjadi ala2 taik minyak...
pastu masukkan segala bahan2 yg telah digoreng tadi...

 gaulkan kesemua bahan tadi..
tambah gula+garam+asam sesedap rasa...
nah... siap dah sambal goreng versi ibu mertua ku.... 
snap live dr dalam kuali... tgu2 kang, takut tak sempat pulak!... hahahaa

betul kan dia suka?.. siap je masak, terus mintak... tp yg plg dia suka, kacang n tempe... heheee

agak mudah juga nak membuatnya...
cuma lama sbb kena goreng satu2 dulu bahan2 tu semua...
takde sukatan?...
hahahaa... aku masak agak tidak pandai nak bagi sukatan bagai...
sebab semua aku sukat ikut suka je... heeheeee
sekian... selamat mencuba...

No comments: