Monday, May 16, 2011

Mee Rebus II

AMARAN : TOLONG JANGAN BANDINGKAN MAKANAN DI ENTRY INI DENGAN MAKANAN PADA  ENTRY SEBELUM INI!!!.... hahahhahaaa

oleh kerana terkesima dengan mee rebus cafe tersebut
aku dgn semangat dan iltizam yang tinggi
berusaha untuk membuat homemade mee rebus tersebut....
diiringi sokongan senyum yg padu dari sang suami... chetttt... perli lah tu....

pagi2 sabtu (sabtu dua minggu sudah la..).. gigih ke pasar tani
misi : nak carik udang.. nak carik udang...
Alhamdulillah... ada la kan... fresh meresh lagi tu...
beli sekilo... dlm kepala dah terbayang mee udang...

kopek2... basuh2... rebus itu kulit udang nak dapatkan pati udang...
godeh2 resepi dlm tenet la.. hapa lagi....
kopek2 bawang...
kopek2 keledek..
rebus2 lada kering....
rebus2 keledek...
blend2 bawang..
blend2 lada kering....
blend2 keledek yg dah direbus...
blend2 tomato...
blend2 udang...
masak2 dlm piyuk...
masukkan air rebusan udang...
nah...  siap!

siapkan hidangan test utk en suami
"amacam yang?" soklan aku yg biasa
"ermmm... ok sedap!... tapi.." dia membalas... ahhh... agak dah mesti ada tapi...
"tapi apa ek?... kuah kan?..." aku membuat tekaan awal
"rasa ok... kuah tu agak light..." dia jawab ikhlas
wah.. wah... dah pandai yerk en suami ku.. anda memberi komen!.... huhuhuu
tetiba dia menambah "apa beza mee udang dgn mee rebus ek?..."
"sama je kot masak dia.. cuma bahan la agaknye (sememangnye aku tak tau...)... nti lah saya tengok dlm tenet...".....heee.. aku senyum kambing....
"nak suh buat mee rebus plak ke?... adoii... mee udang pon tak lepas lagi ni..." (dalam hati)...
macam tau je.. en suami tersenyum sinis... errkkkk??


mee udang aku, boleh laaa kannn.... tapi mee udang ada taugeh ka?... ahlamak aiii...

2 comments:

HaniFadil said...

aku rasa mee udang mmg kuah dia light sikit dari mee rebus.. weh, terliur aku!!!

jidood said...

hahahaa.. ye ek beb.. aku tgok resepi mee rebus pakai daging & air rebusan daging as bahan utama... heheee... weihhh.. ishhh... org tgh peknan ni semua terliur, kena repeat buat aku kang... heheheeee